Metodyka
Sylabusy
- Metodyka nauczania licencjat
- Praktyka metodyczna licencjat
- Praktyka ciągła SP instrukcja dla studenta
- Planowanie, diagnoza, ewaluacja
- Podstawy dydaktyki polonistycznej
- Metodyka licencjat 2020-2021 (plan zajęć)
- LEKTURY METODYCZNE DOSTĘPNE NA STRONIE WYKŁADOWCY
Lektury metodyczne
- B. Myrdzik, Modele lekcji…
- Z. Uryga, Wymiary przedmiotu
- Z. Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych
- Z. Uryga, Jak mierzyć imbonderabilia
- Z. Uryga, Metoda dyskusji
- B. Chrząstowska Jak sprawdzać czytanie symboliczne
- B. Chrząstowska, Uczeń-odbiorca
- B. Myrdzik, Lektura jako źródło mądrości
- B. Myrdzik, Jak być samodzielnym
- B. Myrdzik, O myślach stojących i myślach w ruchu
- B. Myrdzik, Czy warto czytać…
- A. Dyduchowa Metody kształcenia sprawności językowej
- W. Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury
- B. Kasprzakowa, Obrachunek z obserwunku czytelniczego….
- Z. Budrewicz, M. Sienko, Między istotnością działa a konkretyzacją czytelniczą ucznia
- Dłuższe formy wypowiedzi w szkole podstawowej (opis, charakterystyka, opis przeżyć wewnętrznych)
- Jak pisać (rozprawka)
- E. Nowak, Sztuka zadawania pytań
- M. Madejowa, Sprawdzanie i ocenianie wypracowania szkolnego
- O. Sacks, Twórcze Ja
- S. Bortnowski, Różne gry z Kamykiem Z. Herberta
- W. Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego
- Nowy paradygmat kulturowy (nowe media)
- S. Wysłouch, Analiza strukturalno-semiotyczna
- A. Gis, Komunikacja językowa w szkole
- A. Grodecka, Pomiar samowiedzy
- J. Z. Licheński, Relacje między kulturą wysoką a niską (synteza artykułu)
- A. Gemra, Kłopoty z kulturą popularną
- I.A. Rowińska, Kultura masowa i masowość kultury (scenariusze)
Metody nauczania
- Wykłady i pogadanki – Justyna Czupryniak
- Redagowanie notatek – Matylda Brocka
- Prezentacja jako metoda kształcenia – Jakub Kowalski
- Formy dyskusji – Wiktoria Kieliszak
- Gry i zabawy Michalina Klimczak
- Eksplikacja – szeroka interpretacja – Marta Bobowska
- Eksplikacja – przykład – synteza Adrian Przyborski
- Kapelusze myślowe – metoda nauczania Edwarda de Bono – Krzysztof Międza
- Projekt – metoda kształcenia w szkole – Weronika Piotrowska
- Metody przypadków i sytuacji – Józefina Lis
- Drama więcej niż teatr – Mikołaj Matuszyk
- Mapy mentalne – Agata .Jakubowska
Podstawy
- Metody kształcenia
- Zasady kształcenia polonistycznego
- Model polonisty
- Zakres przedmiotu
- Budowa konspektu lekcji
- Spór o wychowanie
- ABC dysleksji
- Odbiór literatury w szkole
- Sprawdzanie wiedzy i umiejętności
- Alfabet języka plastycznego
- Alfabet języka muzycznego
- Obraz na lekcjach języka polskiego
- Przykładowe konspekty
- Modele lekcji – synteza (Dominika Miśkowiec)
Prezentacje
- Metody kształcenia
- Kształtowanie pojęć
- Karta pracy jako narzędzie kształcenia i oceniania
- Polonista jako interpretator
- Poziomy rozumienia tekstu
- Konteksty w dydaktyce
- Mowa ciała w pracy polonisty
- Ocenianie. Baza danych
- Tworzenie planu wynikowego
- Ocenianie pracy pisemnej
- Autocharakterystyka (próba oceny)
- Podstawy dydaktyki sztuki
- Rzeźba w dydaktyce sztuki
- Kultura popularna
- Ekfraza dla dzieci
- Książka obrazowa
Karty pracy
- Diagram
- Podstawa programowa dla szkoły podstawowej
- Egzamin ośmioklasisty
- Egzamin maturalny
- Nauczanie pojęć
- Planowanie pracy
- Podręcznik jako instrument
- Opis lekcji – ćwiczenia badawcze